ARTYKUŁ NAUKOWY
Realizacja praw pacjenta w dobie stanu epidemii COVID-19 a udzielanie teleporad w ramach podstawowej opieki zdrowotnej – rozważania w świetle sygnałów wpływających do Rzecznika Praw Pacjenta
Więcej
Ukryj
Data publikacji: 28-09-2023
PPM 2023;5(1-2):133-158
SŁOWA KLUCZOWE
STRESZCZENIE
Istotny wpływ na funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia miała szczególna sytuacja epidemiczna związana z pandemią COVID-19. W tym okresie konieczne było zagwarantowanie zarówno bezpieczeństwa podmiotom uczestniczącym w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych, jak i realizacji praw pacjenta w zakresie dostępności oraz ciągłości świadczeń.
Celem pracy było dokonanie identyfikacji oraz klasyfikacji najczęściej podnoszonych problemów związanych z udzielaniem teleporad w ramach podstawowej opieki zdrowotnej w dobie stanu epidemii. Rozważania przeprowadzono na podstawie sygnałów zgłaszanych do Rzecznika Praw Pacjenta.
Mając na uwadze powyższe należy podkreślić, że przedmiot zgłoszeń pacjentów zmieniał się w toku trwania stanu epidemii. Obejmowały one zarówno problemy charakterystyczne dla teleporady, jak i mające charakter systemowy. Zasadniczą trudnością okazała się dostępność świadczeń zdrowotnych adekwatnych do potrzeb zdrowotnych pacjenta, a z czasem także jakość teleporad oraz traktowanie tej formy realizacji świadczeń jako narzędzia do sprawowania opieki nad pacjentem przez dłuższy czas.
REFERENCJE (6)
1.
Bosek L. (red.), Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Komentarz, Warszawa 2020.
2.
Karkowska D. (red.), Prawa pacjenta i Rzecznik Praw Pacjenta. Komentarz, Warszawa 2021.
6.
Zoń K.M., Cywilnoprawne uwarunkowania udzielenia przez lekarza świadczeń zdrowotnych w modelu telemedycyny w prawie polskim, Warszawa 2022.